کاربرد نظریه های تحولی
طرح درس مربوط به کاربرد نظریه های تحولی
طرح درس مربوط به کاربرد نظریه های تحولی
آدرس ایمیل: | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: غلامحسین مکتبی |
نیمسال تحصیلی: اول | گروه: روان شناسی | دانشکده: علوم تربیتی و روان شناسی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: کاربرد نظریه های تحولی | دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد |
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اجباری/ پایه | ||
هدف کلی: - تسلط بر مفاهیم و نظریه های روانشناسی تحولی - شناخت نظریه های تحولی و نقد آن ها - توانایی کاربرد روانشناسی تحولی در بافت آموزشی | ||
اهداف یادگیری: در پایان درس با توجه به مطالب ارائه شده از دانشجو انتظار می رود: - تحول شناختی را بر اساس نظریات مطرح در روانشناسی تبیین نماید. - تحول اجتماعی را بر اساس نظریات عمده در روانشناسی تبیین نماید. - تحول عاطفی را بر اساس نظریات مهم در روانشناسی تبیین نماید. - با دیدگاه های جدید تحولی نگر در روانشناسی آشنا شود. | ||
رفتار ورودی: مفاهیم و آموزهای عمده مطرح شده در نظریه های تحولی در سطح کارشناسی را توضیح دهید. | ||
مواد و امکانات آموزشی: کامپیوتر- ویدیو پروژکتور و وایت برد | ||
روش تدریس: سخرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی | ||
وظایف دانشجو: - حضور به موقع در کلاس - مشارکت در مباحث کلاس - ترجمه یک مقاله جدید در مورد تکلیف مورد نظر که در کلاس مشخص می شود. - ارائه کنفرانس با توجه به مطلب مورد نظر که در کلاس مشخص می شود. | ||
شیوه آزمون و ارزیابی: بحث گروهی و مشارکت 8 نمره حضور منظم در کلاس 2 نمره امتحان پایان ترم 10 نمره | ||
منابع درس: ا |
هفتة یکم (23/6/98 تا 29/6/98) شرح مختصری از درس شامل موضوع یا موضوعات اساسی- اهمیت درس- چگونگی چارچوب مباحث به منظور آماده سازی دانشجویان برای ورود به مباحث جدید و اساسی در روانشناسی تحولی تعریف و گستره موضوعی تحول انواع تحول (شناختی- اجتماعی- عاطفی و هیجانی) |
هفتة دوم (30/6/98 تا 5/7/98) نظریه های کردار شناسان نظریه تکامل و ارزشیابی این نظریه نظریه بالبی و اینزورث درباره دلبستگی و پرورش کودک نظریه دلبستگی و مراحل دلبستگی |
هفتة سوم (6/7/98 تا 12/7/98) نظریه ویگوتسکی در زمینه ابزارهای روانشناختی نظر ویگوتسکی در مورد گفتار خود محورانه- گفتار درونی مطالعات مربوط به اختلاف نظر ویگوتسکی با پیاژه آموزش مدرسه ای- مفاهیم علمی- حوزه تقریبی رشد کاربردهای عملی نظریه ویگوتسکی در زمینه آموزش و پرورش کاربردهای بالینی ارزشیابی نظریه ویگوتسکی |
هفتة چهارم (13/7/98 تا 19/7/98) تحول شناختی بر اساس نظریه ارگانیسمی و تطبیقی ورنر دیدگاه ورنر درباره تحول افتراق خود از شی بر اساس نظریه ورنر آشنایی با مفهوم برگشت به سطوح اولیه، جهت گیری و توجیه ارگانیسمی و رویکرد تطبیقی چگونگی تشکیل نماد بر اساس دیدگاه ارگانیسمی آشنایی با موضوعات نظری مانند: طبیعت چند خطی رشد، موضوع عدم تداوم و پدیدار شناسی کاربردهای عملی نظریه ارگانیسمی و ارزیابی این نظریه |
هفتة پنجم (20/76/98 تا 26/7/98) دیدگاه شناختی پیاژه آشنایی با رشد فعالیت نمادین- استدلال علمی- تفکر اجتماعی آشنایی با مراحل هوش از دیدگاه پیاژه آشنایی با مفهوم مرحله، حرکت از مرحله دیگر کاربردهای صنعتی نظریه پیاژه در آموزش و پرورش |
هفتة ششم (27/7/98 تا 3/8/98) شکل گیری تحول اخلاقی در کودکان - مراحل داوری اخلاقی در پیاژه - نظریه کلبرگ: سطوح 3 گانه شامل اخلاق پیش عرفی- عرفی و فرا عرفی - تفکر اخلاقی در مقابل رفتار اخلاقی - دیدگاه رشد اخلاقی از نظر گلیگان - کاربردهای صنعتی در آموزش و پرورش |
هفتة هفتم (4/8/98 تا 10/6/98) - تحول شناختی (مطالعه موردی- بتلهایم) - نشانگان در خود ماندگی - آشنایی با مفاهیم عشق و پرستاری، خود مختاری، نگرش نسبت به نشانه ها و پدیدارشناسی - ارزشیابی نظریه بتلهایم |
هفتة هشتم (11/8/98 تا 17/8/98) - نظریه نفرد/ جدایی ماهلر - مروری بر مفاهیم و روش ارایه شده توسط ماهلر - بررسی مراحل رشد بهنجار از نظر ماهلر کاربردهای عملی تفرد/ جدایی ماهلر ارزشیابی نظریه ماهلر |
هفتة نهم (18/8/98 تا 24/8/98) نظریه رشد زبان چامسکی - آشنایی با مفاهیم اساسی شامل اهمیت قواعد- فرضیه درون نزاد بودن- محدودیت های درون زاد - ساختارهای سطحی و ژرف و دریافت قابل توجه قواعد به وسیله کودکان - پیشرفت دستور زبان از نظر چامسکی - مقایسه دیدگاه چامسکی و پیاژه - کاربردهای ضمنی نظریه چامسکی در آموزش و پرورش - ارزشیابی نظریه چامسکی |
هفتة دهم (25/8/98 تا 1/9/98) - تحول شناختی در بزرگسالی - بررسی حافظه در بزرگسالی حافظه عمدی در برابر خودکار - حافظه دور در مقابل حافظه آینده - پردازش زبان در بزرگسالی - بررسی عوامل مربوط به تغییر شناختی - مداخله های شناختی |
هفتة یازدهم (2/9/98 تا 8/9/98) - نظریه دلبستگی - مراحل دلبستگی - الگوهای دلبستگی - دلبستگی ایمن - دلبستگی نا ایمن- اجتنابی - نا ایمن- دوسوگرا - عوامل مؤثر بر دلبستگی |
هفتة دوازدهم (9/9/98 تا 15/9/98) - نظریه سیستم های بوم شناختی - تعریف نظریه سیستم های بوم شناختی - ساختارهای و لایه های مهم در این نظریه - زیر سیستم- میان سیستم- برون سیستم- کلان سیستم - ویژگی های لایه های مهم در این نظریه - ارزیابی نظریه بوم شناختی - کاربردهای این نظریه در آموزش و پرورش |
هفتة سیزدهم (16/9/98 تا 22/9/98) - تعریف رویکرد پردازش اطلاعات - مدل های پردازش اطلاعات - انسان از دیدگاه رویکرد پردازش اطلاعات - مفروضات بنیادی و اصول پردازش اطلاعات - نقاط قوت و ضعف پردازش اطلاعات |